Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- نشست رسانه‌ای پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» روز دوشنبه 15 آذر به صورت برخط برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری آریا، آقای «محمد حمیدی‌مقدم» مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و دبیر این دوره از جشنواره در ابتدای نشست با اشاره به اینکه امسال سومین باری است که از این جایگاه با دوستان رسانه‌ای صحبت می‌کند، گفت: ما پس از پشت سر گذاشتن دوره متفاوت چهاردهمین جشنواره سینماحقیقت پارسال که همراه با همه‌گیری کرونا بود و جشنواره را برخط کرد شاهد یک پیشتازی و رشد و دگرگونی در ارتباط با مخاطبان بودیم و خوشبختانه دوره گذشته جشنواره مسیری رو به رشد داشت و بر جشنواره‌های دیگر کشور تاثیر گذاشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آقای حمیدی‌مقدم ادامه داد: براساس این روند و زیرساخت برخط، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به عنوان یک کار تازه شروع به کار کارشناسی و خطاگیری دوره گذشته کرد و شورای سیاستگذاری بسیار سریع‌تر نسبت به ادوار گذشته تشکیل شد و برنامه‌ریزی دوره جدید را با نگاهی به آینده و پیک جدید کرونا انجام داد. تصمیم بر این شد که مسیر برخط را به عنوان مسیر جدی جشنواره امسال هم ادامه دهیم و روی آن سرمایه‌گذاری کرده و رفع خطا‌ها را در پیش بگیریم؛ بنابراین در شورای سیاست گذاری تصویب شد که نگاه به اجرای فیزیکی را هم با توجه به رفع بیماری داشته باشیم.
او خاطرنشان کرد: خوشبختانه در هفته گذشته با رشد مخاطبین در سالن‌های سینمایی، موافقت شد که به شکل محدود اجرا‌های فیزیکی را هم داشته باشیم و در نتیجه جشنواره پانزدهم سینماحقیقت هم به صورت برخط و هم به شکل محدود فیزیکی برگزار خواهد شد.
دبیر جشنواره پانزدهم سینماحقیقت تصریح کرد: ما امسال با توجه به تأثیر کرونا و وضعیت التهاب معیشتی پیش‌بینی کرده بودیم که باید روندی نزولی در ارائه آثار به جشنواره داشته باشیم که این اتفاق در دبیرخانه کاملاً مشهود بود. به طوری که تعداد آثار رسیده امسال 551 فیلم بود که نسبت به دوره گذشته کاهش داشت.
آقای حمیدی‌مقدم در ادامه با ارائه آماری از آثار رسیده به دبیرخانه گفت: امسال برای نخستین بار شرط نخستین نمایش آثار در جشنواره را لحاظ کردیم که باعث شد برخی آثار دیگر واجد شرایط حضور در جشنواره نباشند؛ بنابراین تعداد اثر واجد شرایط برای ورود به جشنواره 440 فیلم بود؛ که نهایتا در بخش مستند کوتاه 30، نیمه بلند 28، بلند 23، آوینی 29، و سینمای ایران خارج از مسابقه 8 فیلم در جشنواره حضور پیدا کردند.
او ادامه داد: با‌توجه به وضعیت موجود تلاش کردیم تا 11 فیلم که به موضوع «کرونا» می‌پردازند در بخش خارج از مسابقه اکران داشته باشند.
آقای حمیدی مقدم گفت: 53 فیلمساز از 21 استان و 23 شهر شرکت داشتند که خوشبختانه نشانگر طیف وسیع تصویر حوزه مستند است. در بخش بین‌الملل 2611 فیلم از 73 کشور درخواست حضور در جشنواره را داشتند. 12 فیلم بلند، 7 مستند نیمه‌بلند و 10 فیلم کوتاه در بخش مسابقه بین الملل این دوره از جشنواره حضور دارند.
همچنین 3 فیلم بلند، 2 نیمه بلند و 2 فیلم کوتاه ایرانی به این لیست اضافه خواهد شد و منتخب بهترین آثار را هم نمایش خواهیم داد.
در ادامه این نشست و در بخش پرسش و پاسخ اهالی رسانه با دبیر جشنواره سینماحقیقت، پرسشی از آقای علیرضا رحیم بصیری خبرگزاری تسنیم خوانده شد.
سؤال مطرح شده به این شرح بود: «همانطور که می‌دانید یکی از مهم‌ترین معضلات در سینمای مستند موضوع پخش و دیده شدن آثار است که رقم خوردن آن می‌تواند بخش بزرگی از مشکلات مستندسازان را برطرف کند. جشنواره سینماحقیقت و متولی برگزاری آن یعنی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در سالیان اخیر به خوبی توانسته محفلی را برای دیده شدن آثار مستند در قالب جشنواره فراهم کند، اما سوال بنده این است که مرکز گسترش چه برنامه‌های دیگری برای بهتر دیده شدن فیلم‌ها بعد از برگزاری جشنواره سینما حقیقت دارد. به ویژه برای فیلم‌هایی که تهیه‌کننده شخصی دارند و به همین واسطه از حمایت‌های کمتر مراکز فیلمسازی برخوردار هستند. آیا مرکز برنامه‌ای برای خرید و عرضه آنان یا عرضه تعاملی آنان همراه با خود تهیه‌کننده اثر داشته یا در آینده خواهد داشت؟»
دبیر جشنواره در پاسخ به این پرسش گفت: در دو سال گذشته بحثی در زیرساخت توسعه و بخش بازرگانی مرکز مطرح شده که هدف آن توسعه طیف مخاطبان است و برای همین اکران برخط راه‌اندازی شد. متاسفانه به‌دلیل شیوع ویروس کرونا نمی‌توانستیم سمت اکران فیزیکی برویم. اما کار اکران برخط را در ابتدا با فیلم‌های مرکز شروع کردیم و در ادامه دیگر آثار تولید شده هم حمایت خواهند شد. ضمن این که اگر بحث بودجه به نتیجه برسد بحث حمایت از آثار مستند مستقل نیز در دستور کار قرار می‌گیرد.
آقای مسعود پویا از روزنامه همشهری در پرسشی مکتوب مطرح کرد: «یکی از دغدغه‌های شما در دورانی که در مرکز بودید توجه به توزیع و پخش فیلم مستند بوده و به همین دلیل طرح «اکران حقیقت» را راه اندازی کردید. در این مدت فقط چند مستند نمایش داده شده و با رفتن شما از مرکز احتمالا این طرح، فراموش می‌شود. ضمانتی برای ادامه این مسیر و نمایش فیلم‌هایی که در جشنواره پذیرفته می‌شوند، وجود دارد؟»
دبیر جشنواره پاسخ داد: حرکتی که به سینما و رشد آن کمک می‌کند و در هر دوره‌ای قابل پیگیری است، اکران سینمای مستند به صورت برخط است که گزینه‌ای جدا از اکران فیزیکی و جذاب برای سینماگران مستند به شمار می‌رود. امیدوارم که با رفع کامل بیماری و باز شدن سینماها، پاتوق‌های فرهنگی فیزیکی ابتدا توسط مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و سپس از سوی بخش خصوصی بتوانند به سراسر کشور اضافه شوند و اکران برخط بتواند در سراسر کشور در کنار شکل فیزیکی برپا شود.
زهرا منصوری از خبرگزاری مهر هم پرسش خود را به صورت تلفنی درباره حذف فیلم‌ها و وجود بخش شهید آوینی مطرح کرد و گفت به اعتقاد بخشی از مستندسازان این حرکت باعث جدا شدن مستند‌های مقاومت از دیگر آثار می‌شود.
حمیدی مقدم در پاسخ به این پرسش گفت: در شورای سیاست‌گذاری دوره پانزدهم و با بررسی‌های کارشناسانه ابتدا قرار شد که شورای مشاورانی برای انتخاب آثار شکل بگیرد که از آن‌جایی که مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی متولی اصلی این جشنواره است، فکر کردم که پیوستن شورای مشاورین می‌تواند ایجاد شبهه کند. درنتیجه این قضیه عملی نشد. شاید کشور ما تنها جایی در دنیا باشد که در جشنواره‌هایش از هیات انتخاب استفاده می‌کند و بابت انتخاب‌هایش جواب می‌دهد.
وی افزود: در تمامی جشنواره‌ها آثار منتخب را با نظر مستقیم دبیر جشنواره اعلام می‌کنند. باید بگویم که قواعد جشنواره را باید پذیرفت و هر فستیوال با قواعد و زیبایی‌شناسی خود آثار برگزیده خود را انتخاب می‌کند. گروه انتخاب همواره با خودشان سلیقه می‌آورند و باید بگویم در هر وضعیت از انتخاب آثار، سلایق هیات انتخاب لحاظ می‌شود و گریزی وجود ندارد و این جشنواره نیز از آن مستثنی نیست.
حمیدی‌مقدم تاکید کرد: بخش «شهید آوینی» قسمتی جنبی یا سنجاق شده به جشنواره نیست. «شهید آوینی»، بخشی ویژه برای جشنواره است که همانند دیگر جشنواره‌های معتبر دنیا فیلم‌های آن با محتوا و بسته مخصوص به خود اکران می‌شوند. «شهید آوینی» بخش جدانشدنی جشنواره است و کسانی که آثار خودشان را به این بخش ارسال می‌کنند، فیلم‌هایی با کیفیت دارند که نمایانگر رنگین‌کمانی از آثار ملی است. این بخش جایزه جداگانه هم دارد و شاهد این هستیم که آثاری بسیار جسورانه در این بخش ساخته شده‌اند. علیرضا مرادی از خبرگزاری ایرنا در پرسش مکتوب خود از دبیر جشنواره اعلام کرد: «بخش بین‌الملل جشنواره سینماحقیقت در ادوار مختلف یکی از مهمترین بخش‌ها و جذاب‌ترین بخش‌های آن بوده. این دوره چه فیلم‌های خاصی در این بخش دارید که تماشایش را به دوستداران سینمای مستند توصیه می‌کنید؟»
آقای حمیدی‌مقدم در پاسخ به این پرسش درباره بخش بین‌الملل جشنواره و آثار شاخص این بخش توضیح داد: جشنواره سینما حقیقت همواره درگاه و محلی برای ارائه فیلم‌های بین‌المللی بوده که شاید خیلی‌ها امکان دنبال کردن‌شان را نداشته باشند. امسال هم حق قانونی نمایش فیلم‌ها را پرداخت و سعی کردیم گنجینه و منتخب خوبی آماده کنیم که چند مورد آن را مثال می‌زنم؛ فیلم خوب «نمسیس، الهه انتقام» از کشور سوئیس است که تاکنون ده تا دوازده جایزه مهم گرفته و فیلمی مهم و مشاهده محور است. فیلم جذاب دیگر، مستندی درباره درگیری داعش به اسم «صبایا» است که آن هم جوایز بسیاری گرفته. برای کسانی که به سینمای داستانی علاقه دارند هم پرتره جذابی داریم به نام «جانگو‌جانگو» که خیلی هم سر و صدا کرده بود و محور آن گفتگویی با تارانتینو است. «پیش از خاموش شدن نور» از سینمای مراکش و همچنین در بخش مسابقه بلند مستند «مامور نفوذی» از کشور شیلی و اسپانیا را پیشنهاد می‌کنم.
سحر قناعتی از خبرگزاری صدا و سیما درباره بحث کارآفرینی و مستند‌هایی که در حوزه کرونا نمایش داده می‌شود پرسید.
دبیر جشنواره پاسخ داد: جشنواره‌ها در مسیر رشد خود اتفاقاتی را از سر می‌گذرانند. در این دوره از جشنواره هم تصمیم بر آن شد که تعداد بخش‌های جنبی جشنواره کاهش یابد. برای مثال بخش کرونا در دوره چهاردهم به خوبی دیده نشد. ضمن این که چنین بخش‌هایی همیشگی نیست و با مشارکت ارگان‌ها و سازمان‌ها طراحی می‌شود. درنتیجه برای تمرکز در بخش‌های ملی و «شهید آوینی» تصمیم گرفتیم که بخش‌های جنبی را کم کنیم.
امید پویانفر از خبرگزاری ایلنا درباره تعداد آثار مستندی که مرکز گسترش از آن‌ها حمایت کرده است و در جشنواره حضور دارند پرسشی مطرح کرد که دبیر جشنواره پاسخ داد: همکاران من در بخش ارتباطات و اطلاع‌رسانی باید آمار دقیق را اعلام کنند، اما 22 اثر تولید شده در مرکز متقاضی شرکت در جشنواره سینما حقیقت بودند و به شکل طبیعی 12 و یا 13 اثر مرکز به جشنواره راه پیدا کرده است. البته در این میان درصد مشارکت مرکز برای فیلم‌های مختلف گوناگون است. باید اظهار خوشحالی کنم که افراد در شرکت‌ها و بخش‌های خصوصی نیز آثار مستند تولید می‌کنند، اما باید یک آسیب‌شناسی انجام شود و نهاد‌های متمرکزی برای ساخت آثار مستند شکل بگیرند.
پرستو فرهادی از خبرگزاری ایسنا پرسید که چرا فیلم «خلیج‌فارس» ناگهان از جشنواره کنار گذاشته شد.
آقای حمیدی مقدم توضیح داد: من نمی‌خواهم مصداقی درباره یک فیلم خاص صحبت کنم. به استاندارد‌ها باید توجه کرد. فهرست‌نهایی اعلام شده نظر هیات انتخاب است و باید به آن احترام گذاشت. البته باید بگویم که وسواس من کمی دوستانم را آزرده کرده، اما چون کار مستند درباره ثبت اسناد است ما نیز باید تک به تک کارهایمان را سندنگاری کنیم. قسمت نمره‌دهی به آثار نیز همان‌گونه کار کرده و همه سند‌های چگونگی انتخاب آثار موجود بوده و مرکز دخل و تصرفی نداشته است. اما باید بگویم که مستند «خلیج‌فارس» روی پرتال جشنواره ثبت‌نام نکرد. مستندساز این اثر، چون می‌خواست در جشنواره فیلم فجر شرکت کند و قانون این جشنواره شرط پذیرش فیلم‌ها در جشنواره سینما حقیقت است به اینجا مراجعه کردند و قرار شد فیلم یک بار بازبینی شود تا شاید امکان نمایش آن در بخش خارج از مسابقه مهیا باشد و صرفا کمکی برای نمایش آن اثر در فجر باشد. من درباره آثار ارزش‌گذاری نمی‌کنم، اما مدت زمانی که تولید یک کار طول می‌کشد نمی‌تواند ملاک درستی برای شرکت در جشنواره‌ها تلقی شود.
دبیر پانزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت در پاسخ به سؤال خبرگزاری فارس درباره مهم‌ترین چالشی که مدیر بعدی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و همچنین دبیر دوره آتی جشنواره با آن مواجه خواهد بود، گفت: به نظرم صحبت درباره چالش‌ها فرصتی مفصل می‌خواهد که بعد از برگزاری جشنواره می‌توان درباره آن صحبت کرد، مانند این چالش که چگونه باید بی واسطه با مستندسازانی صحبت کنیم که در سال‌های اخیر جای خود را بیشتر باز کرده‌اند و همین باعث شده است با مشکلات بیشتری مواجه شوند. فشار بیش از حدی که روی تیم برگزاری و شخص دبیر وارد می‌شود و بسیار طاقت فرساست هم چالشی دیگر است.
حمیدی‌مقدم ادامه داد: نگاهی که رو به آینده دارم این است که حتما باید جلسات کارشناسی در حوزه تعارض منافع در آینده شکل بگیرد و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به عنوان متولی تولید مستند، نقش خود را داشته باشد. چون به خیلی از دوستان مستندساز که در این مرکز فیلم تولید می‌کنند در حوزه‌های بیرون از آن، ظلم می‌شود و برخی احساس می‌کنند که این فیلم‌ها با سفارش مرکز در بخش‌های مسابقه قرار می‌گیرند. البته تمام دوره‌های گذشته جشنواره سینماحقیقت خوب برگزار شده، اما مسائل مختلفی هم دارد که باید به صورت مبسوط درباره آن صحبت کرد تا با یک تعامل و همگرایی بیشتر بتوانیم در جشنی که برای سینمای مستند کشور برپا می‌شود حضور پیدا کنیم.
در ادامه دبیر جشنواره در پاسخ به پرسش مکتوب امیرحسین اشرفی از خبرگزاری پانا مبنی بر این که این روز‌ها انتظار می‌رود سینمای مستند نمایش دهنده مشکلات و مسائل باشد. آیا در فیلم‌های ارسالی به موردی برخورد کردید که به دلیل نمایش شرایط موجود ناگزیر به حذف یا تعدیل آن باشید؟ گفت: در هیاهویی که برای بعضی فیلم‌ها ایجاد می‌کنیم می‌بینیم که با سر و صدای زیادی همراه می‌شوند، اما در دلشان چیزی از تهور، جسارت و شجاعت وجود ندارد. اگر نگاه دغدغه‌مند و جست‌و‌جوگر در آثار به چشم می‌خورد ما حتما به دنبال آن می‌گشتیم. برآیند نگاه هیات انتخاب چیزی است که در سبد اکران جشنواره می‌بینیم. باز هم می‌گویم برای ارزشمند است که مستند‌هایی ساخته شود که به قدری جسورانه باشند که دبیر جشنواره برای اخذ اکران آن‌ها از ارگان‌های مربوطه اجازه بگیرد. اما امسال تمامی آثار حاشیه امن را رعایت کرده بودند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: سینماحقیقت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی جشنواره سینما حقیقت جشنواره سینماحقیقت دبیر جشنواره هیات انتخاب شهید آوینی آثار مستند باید بگویم جشنواره ها بین الملل فیلم ها بخش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۵۵۶۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دوره فشره کافی‌شناسی در مستند «الکافی»

ایسنا/خراسان رضوی مدیر هیئت اندیشه‌ورز دین، سلامت و سبک زندگی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان گفت: مستند الکافی یک دوره فشرده از کافی‌شناسی است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمسعود مرتضوی امشب، ۱۹ اردیبهشت‌ماه، در همایش بزرگداشت شیخ کلینی در مجتمع فرهنگی آفتاب ولایت اظهار کرد: ساخت مستند الکافی کار ارزشمندی است و توصیه مهم این است که با توجه به اینکه در دوره‌ای هستیم که محدودیت بسندگی فعالیت‌های علمی و پژوهشی در قالب کتاب اگرچه لازم است اما با توجه به حجم فضای مجازی و رسانه‌ها این بسندگی یک چالش و بحران به حساب می‌آید.

وی با اشاره به تغییر ذائقه و سلیقه جامعه اضافه کرد: امروز نسل‌ جوان و نوجوان ما بر اساس آمار منتشر شده اقبال کمتری به کتاب و کتابخوانی دارند، اما استقبال از فیلم، پادکست و فضای مجازی بالا است.

مرتضوی بیان کرد: تغییر سلایق برگرفته از یک پدیده خاص اجتماعی و سیاسی نیست بلکه به دلیل هزینه کرد دشمنان در تولید محتوای فضای رسانه‌ای است که منجر به تغییر سبک جامعه ایمانی ما شده است، لذا ما باید در این مسیر حرکت کنیم.

مدیر هیئت اندیشه‌ورز دین، سلامت و سبک زندگی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه مستند الکافی یک دوره فشرده از کافی‌شناسی است، خاطرنشان کرد: امروز نیازمند ۲ نهضت و فعالیت جهادی هستیم نهضت اول در حوزه‌های علمیه است که اندیشمندان و پژوهشگران مطالعات خود را نه تنها در حد پژوهش بلکه به سمت تولید محتوای رسانه‌ای سوق دهند.

وی گفت: نهضت دوم اینکه باید ذائقه مخاطب نسبت به حمایت از آثار رسانه‌ای و تولیدات مورد نیاز جامعه امروز تغییر کند؛ در این راستا باید هزینه مطالعاتی، زمانی و مالی گذاشته شود.

مرتضوی عنوان کرد: باید همه بخش‌های خصوصی و دولتی پای کار بیایند تا با همت متدینین و دغدغه‌مندان خروجی موسسات حوزوی و هنری تبدیل به مستندی مثل الکافی شود که این مستلزم هزینه‌های مالی و زمانی بوده است.

مدیر هیئت اندیشه‌ورز دین، سلامت و سبک زندگی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان گفت: برای بزرگان نسل معاصر ما مستند و پرتره ساخته نشده، اما کشورهای حاشیه خلیج فارس و ترکیه داستان‌پردازی‌ها و فیلم‌هایی درباره شخصیت‌های تاریخی خود ساخته و تحریف تاریخی نیز در آن‌ها صورت گرفته است که می‌توان به ساخت سریالی در کشور مصر که موضوعی مورد بحثی نیز دارد، اشاره کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دوره فشره کافی‌شناسی در مستند «الکافی»
  • پانزدهمین جشنواره گلغلتان نوزادان در امیریه دامغان انجام شد
  • چراغ های پانزدهمین جشنواره سراسری بچه های مسجد روشن شد
  • آمارسازی فروش به نفع سینمای مستند نیست/ نشانی غلط ندهیم
  • آیین افتتاحیه پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر بچه‌های مسجد برگزار شد
  • پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر بچه‌های مسجد افتتاح شد
  • آغاز به کار پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد
  • پانزدهمین نشست کارگروه تغییر اقلیم وزارت نفت برگزار شد
  • «با قید محرمانگی» از اوبرهاوزن جایزه گرفت
  • حضور مرکز گسترش با ۲۲ کتاب در نمایشگاه کتاب تهران